مدیر سیستم WebMin system

مقدمه ای بر webmin:

webmin یک رابط گرافیکی وب بیس برای مدیریت سیستم های یونیکس unix است.webmin1 به وسیله ی این نرم افزار و یک مرورگر وب میتوانیم عملیات دشواری مانند مدیریت user ها، نصب وب سرور Apache، راه اندازی DNS server، راه اندازی File Sharing و … را به راحتی تحت یک محیط گرافیکی انجام دهیم.

webmin نیاز به کانفیگ دستی سیستم های unix را از بین میبرد و شما اجازه میدهد به راحتی سیستم را به صورت local یا remote کنترل کنید. این برنامه روند مدیریت سیستم های Linux و Unix را ساده میکند. به طور معمول باید فایل های پیکربندی  (Configuration Files) را به طور دستی ویرایش کنید و برای انجام عملیاتی مانند ایجاد اکانت های کاربری (User Accounts)، برپا کردن وب سرورها و  یا Mail Forwarding نیاز به استفاده از کامندها دارید. اکنون webmin به شما اجازه میدهد این عملیات را با استفاده از یک اینترفیس ساده و کاربردی تحت وب انجام دهید و نرم افزار به صورت خودکار فایل های پیکربندی را آپدیت کرده و شما را از انجام این کارهای کسل کننده و دشوار آسوده میکند. این نرم افزار مدیریت سیستم را بسیار آسان خواهد کرد.

webmin3

برخی از امکانات webmin شامل موارید زیر میباشد:

  • – ایجاد، ویرایش و حذف User Account ها روی سیستمتان.
  • – export فایل ها و دایرکتوری ها به سیستم های دیگر با استفاده از پروتکل NFS یا (Network File System).
  • – برپا سازی Disk Quotas (سهمیه بندی دیسک برای کاربران) برای کنترل اینکه هر User چه مقدار از فضای دیسک را میتواند به فایل های خود اختصاص دهد.
  • – نصب، مشاهده و حذف بسته های نرم افزاری تحت فرمت RPM و دیگر فرمت ها.
  • – تغییر IP Address سیستم، تنظیمات DNS و پیکربندی Routing.
  • – برپا سازی Firewall برای محافظت از کامپیوتر و یا ایجاد امکان دسترسی کاربران به اینترنت از طریق شبکه ی LAN.
  • – ایجاد و پیکربندی وب سایت های مجازی برای وب سرور Apache.
  • – مدیریت دیتابیس ها، جداول و فیلدهای بانک های اطلاعاتی MySQL یا PostgreSQL.
  • – به اشتراک گذاری فایل ها با سیستم های تحت Windows با استفاده از Samba Server.

webmin4

این موارد تنها گوشه ای از توانایی های webmin است. webmin به شما اجازه میدهد اکثر سرویس های معمول را پیکربندی کنید و سرورهای محبوب را با یک محیط بسیار ساده ی تحت وب راه اندازی کنید.

webmin از شما در برابر ارور های دستوری Syntax Errors و دیگر اشتباهاتی که معمولا در طی ویرایش فایل های پیکربندی رخ میدهند محافظت می کند و قبل از اینکه اقدام به عمل خطرناکی کنید به شما هشدار میدهد.

به دلیل اینکه webmin با مرورگرهای وب قابل دسترسی است، شما با استفاده از هر سیستمی که به وصیله ی شبکه به سیستم شما متصل شده است، میتوانید به این برنامه Login کنید. بین اجرای Local یا Remote نرمافزار مطلقا تفاوتی وجود ندارد و استفاده ی تحت شبکه از آن در مقایسه با نرم افزارهای مشابه بسیار آسان تر است.

webmin دارای ساختاری modular است بدین معنا که هر تابع شامل یک ماژول است که میتواند مستقل از نرم افزار، نصب و یا حذف شود. هر ماژول مسئول مدیریت یک سرویس یا سیستم است، مثلا User management، وب سرور Apache یا پکیج های نرم افزاری. اگر شما قبل از نصب webmin، سیستم را به صورت دستی پیکربندی کرده اید، تمام تنظیمات انجام شده، توسط webmin شناسایی میشوند. این نرم افزار به جای اینکه برای هر فایل پیکربندی استاندارد، دیتابیس جداگانه ای ایجاد کند، آنها را بررسی کرده و مستقیما به روز رسانی میکند. این موضوع بدین معناست که شما می توانید آزادانه webmin، تنظیمات پیکربندی دستی و دیگر برنامه ها و اسکریپت هایی که وظیفه مشابهی دارند را با هم ترکیب کرده، همزمان استفاده کنید.

اگرچه تاکید این مقاله بر روی کاربران لبنوکس است، اما webmin میتواند به راحتی بر روی اکثر سیستم های تحت Unix از قبیل FreeBSD و HP/UX استفاده شود.

webmin به خودی خود یک ابزار به خصوص و سودمند نیست بلکه تنها هدف آن این است که ابزاری مناسب برای پیکربندی سیستم باشد بنابراین برای اینکه webmin بتواند برنامه یا سرویسی را کانفیگ کند، باید ابتدا آن برنامه به صورت حقیقی روی سیستم نصب شده باشد. مثلا ماژول Apache برای اینکه بتواند کار کند نیاز دارد که از قبل سروسی آپاچی روی سیستم نصب شده باشد. بنابر این وجود یک ماژول برنامه یا سرویس دلیل بر توانایی webmin در اجرا و جایگزین شدن برای آن برنامه نیست.

خوشبختانه تمام سرورها یا سرویس هایی که webmin توانایی مدیریت آنها را دارد، یا همراه با توزیع لینوکس مورد نظر ارائه شده اند یا به طور رایگان قابل دانلود و نصب هستند.

webmin5

webmin برای چه کسانی مناسب است:

webmin برای کسانی نوشته شده است که تجربه کافی کار با سیستم های لینوکس را دارند اما با روش های سنتی مدیریت سیستم آشنا نیستند. هرچند این برنامه اموری مانند ایجاد و مدیریت یوزرهای سیستم یونیکس یا مدیریت Squid server را آسان میکند، اما شما اول باید بدانید که این امور چه هستند و چه وظیفه ای بر عهده دارند. پس این نرم افزار مناسب کاربران مبتدی نیست. فرض برنامه بر این است که شما با مفاهیم اولیه TCP/IP و دیگر مفاهیم پایه ای شبکه همچون IP آدرس ها، سرورهای DNS و Host name ها آشنایی دارید، لایه های سیستم فایل یونیکس را درک کرده اید، میدانید User و Group چسیت و فایل های شخصی هر User کجا ذخیره میشوند.

نصب webmin:

A) نصب نسخه ی RPM:

برای نصب webmin تحت نسخه ی RPM، ابتدا فایل نصب را از اینجا دانلود کرده، سپس با استفاده از کامند زیر نصب میکنیم:

rpm -U webmin-1.470-1.noarch.rpm

فایل های نصب شده به طور پیش فرض در دایرکتوری user/libexec/webmin/ قرار میگیرند برای دسترسی به اینترفیس نرم افزار از URL آدرس http://localhost:10000 و برای Login به سیستم از یوزرنیم root و پسورد فعلی یوزر root سیستم استفاده میکنیم. درصورتی که سرویس …… روی سیستم اجرا شده باشد باید به جای http از https و اگر میخواهیم از راه دور به سیستم متصل شویم به جای localhost، از IP آدرس سیستم استفاده کنیم.

استفاده از مخزن YUM برای نصب webmin:
درصورتی که میخواهید برای نصب و به روز رسانی webmin از مخازن YUM استفاده کنید، ابتدا فایل webmin.repo را در دایرکتوری etc/yum.repos.d/webmin.repo/ ایجاد میکنیم این فایل مخازن webmin را به سیستم اضافه میکند و باید شامل محتویات زیر باشد:

[Webmin]
name=Webmin Distribution Neutral
baseurl=http://download.webmin.com/download/yum
enabled=1

سپس باید کلید نصب مخزن را نصب کنید تا پکیج Sign شده قابل استفاده گردد:

rpm –import http://www.webmin.com/jcameron-key.asc

اکنون شما میتوانید برنامه را با این کامند نصب کنید:

yum install webmin

با این روش نصب تمام پیش نیازها به طور خودکار نصب میشوند.

توزیع های قابل پشتیبانی تحت RPM:
Fedora، Redhat، CentOS، و همچنین تمام مشتقات Fedora و RHEL، همچنین سیستم های Mandriva، SUSE، Turbo Linux، Caldera و Open Linux.

B) نصب نسخه ی Debian:

اگر شما از نسخه ی DEB. این نرم افزار استفاده میکنید، ابتدا فایل نصب را دانلود کرده و کامند زیر را اجرا کنید:

dpkg –install webmin_1.470_all.deb

فایل های نصب شده به طور پیش فرض در دایرکتوری user/share/webmin/ قرار میگیرند برای دسترسی به اینترفیس نرم افزار از URL آدرس http://localhost:10000 و برای Login به سیستم از یوزرنیم root و پسورد فعلی یوزر root سیستم استفاده میکنیم. درصورتی که سرویس …… روی سیستم اجرا شده باشد باید به جای http از https و اگر میخواهیم از راه دور به سیستم متصل شویم به جای localhost، از IP آدرس سیستم استفاده کنیم.
در صورتی که با ارور Missing Dependencies مواجه شدید میتوانید کتاب خانه های پیش نیاز را از مخازن Debian دانلود کنید:

apt-get install perl libnet-ssleay-perl openssl libauthen-pam-perl libpam-runtime libio-pty-perl libmd5-perl

در صورتی که شما نرم افزار را روی سیستم عامل UBUNTU نصب میکنید apt-get گزارش خطای some of the packages cannot be found را صادر نمود، آنگاه فایل etc/apt/sources.list/ را ویرایش کرده مطمئن شوید خطوطی که به واژه ی univers خطم میشوند از حالت کامنت خارج نشده باشند.
برخی از توزیعات Debian مخصوصا Ubuntu به طور پیش فرض اجازه نمی دهند کاربر با یوزر root لاگین شود. هرچند یوزری که هنگام نصب سیستم عامل ایجاد شده میتواند با کامند sudo به root سویچ کند. webmin به تمام یوزرهایی که بتوانند از کامند sudo استفاده کنند اجازه میدهد با تمام امکانات یوزر root از نرم افزار استفاده کنند.

نصب webmin با استفاده از مخازن APT:
اگر میخواهید webmin را با استفاده از مخازن APT نصب و آپدیت کنید، ابتدا باید سورس مخزن را به لیست مخازن سیستم (etc/apt/sources.list/) اضافه کنید:

deb http://download.webmin.com/download/repository sarge contrib

سپس باید کلید نصب مخزن را نصب کنید تا پکیج Sign شده قابل استفاده گردد:

cd /root
wget http://www.webmin.com/jcameron-key.asc
apt-key add jcameron-key.asc

حالا شما میتوانید نرم افزار را با استفاده از کامندهای زیر نصب کنید:

apt-get update
apt-get install webmin

با این روش نصب تمام پیش نیازها به طور خودکار نصب میشوند.

توزیع های قابل پشتیبانی تحت DEB. :
تمام توزیع هایی که بر پایه Debian هستند، پشتیبانی میشود مانند Ubuntu ، Xandros ، Aplinux و … .

منبع بسته های Debian :
بسته هایی که برای ایجاد پکیج Debian مورد نیاز است شامل موارد زیر میباشند:

deb/webmin_1.470.dsc
deb/webmin_1.470.diff
 webmin-1.470.tar.gz

webmin2

C) نصب نسخه ی TAR. :

قبل از اینکه فایل webmin.tar را دانلود کنید، باید PERL 5 را روی سیستم نصب کرده باشید. Perl معمولا در دایرکتوری های usr/local/bin/perl/ یا usr/bin/perl/ نصب میشود و همراه با اکثر ورژن های لینوکس عرضه میشود. در صورتی که روی سیستم شما perl نصب نشده است میتوانید آن را از وب سایت رسمی اش دانلود و نصب کنید.

زمانی که پکیج webmin.tar را unpack میکنید، سیستم یک ساب دایرکتوری به نام webmin-1.470 (بستگی به ورژن نرم افزار دارد) در پوشه ی جاری ایجاد میکند. از آنجایی که ورژن اخیر webmin میتواند در دایرکتوری دلخواه شما نصب شود، میتوانید یک مقصد دلخواه مثلا دایرکتوری usr/local/webmin/ برای نصب انتخاب کنید. سپس به وسیه خط فرمان به دایرکتوری که فایل نصب برنامه را در بر گرفته وارد شده و دستورات زیر را اجرا کنید:

[root@yourhost /tmp]# gunzip webmin-1.470.tar.gz
[root@yourhost /tmp]# tar xf webmin-1.470.tar
[root@yourhost /tmp]# cd webmin-1.470
[root@yourhost /tmp/webmin-1.470]# ./setup.sh /usr/local/webmin

زمانی که اسکریپت setup.sh اجرا میشود، این سوالات از شما پرسده میشود:

  • – دایرکتوری پیکربندی نرم افزار Webmin Configuration Directory :
    پوشه ای است که تمام اطلاعات پیکربندی webmin در آن ذخیره میشود. مکان این دایرکتوری جدا از دایرکتوری فایل های نصب شده ی برنامه است.اگر شما webmin را قبلا نصب کرده اید و از دایرکتوری پیکربندی یکسانی استفاده میکنید، تنها همین سوال از شما پرسیده میشود.
  • – دایرکتوری Log های برنامه webmin log directory :
    مکانی برای فایل های log وب سرور و PID.
  • – مسیر کامل perl روی سیستم the full path to perl on your system :
    perl معمولا در این مسیر قرار دارد: usr/local/bin/perl/ یا usr/bin/perl/
  • – نوع سیستم عامل شما your operating system type :
    در webmin نسخه ی 0.900 و بالاتر تنها زمانی این سوال پرسیده میشود که برنامه نتواند به صورت خودکار نوع سیستم عامل را تشخیص دهد. اسکریپت نصب، لیستی از سیستم عامل های پشتیبانی شده را نشان می دهد اگر سیستم عامل شما در این لیست نبود میتوانید گزینه ی closest match را انتخاب کنید هرچند اکثر اوقات این گزینه درست کار نمیکند و شما با یک سری مشکلات مواجه میشوید.
  • – پورت وب سرور webserver port :
    پورت TCP که وب سرور نرم افزار از آن استفاده میکند.
  • – نام کاربری و کلمه ی عبور وب سرور webserver login and passwrd
  • – نوع SSL مورد استفاده use SSL :
    این سوال فقط زمانی پرسیده میشود که کتابخانه ای ssl نرم افزار perl روی سیستم شما نصب شده باشند.
  • – اجرای webmin همزمان با اجرای سیستم start webmin at boot time

فرض میکنیم به تمامی سوالات بالا به درستی پاسخ داده باشید، آنگاه وب سرور نرم افزار اجرا شده و اسکریپت نصب، آدرس URL شروع به کار را نمایش میدهد. این URL را در مرورگر وارد کنید، برنامه بلافاصله از شما نام کاربری و رمز عبور می خواهد. زمانی که وارد محیط برنامه شدید، مرورگر صفحه ی اصلی برنامه را نمایش میدهد اینجا برای هر ماژولی که نصب کرده اید یک آیکون در نظر گرفته شده است.
معمولا میتوانید با استفاده از URL های http://localhost:10000 یا http://YourIpAddress:10000 به نرم افزار متصل شوید.

توزیع های قابل پشتیبانی تحت TAR.:
این نسخه از نرم افزار میتواند روی تمامی سیستم عامل های پشتیبانی شده نصب شود اما اگر سیستم عامل های شما فرمت های DEB. یا RPM. را پشتیبانی میکند، توصیه میکنیم از این فرمت ها استفاده کنید.

حذف webmin :

در صورتی که میخواهید webmin را به هردلیلی از سیستم حذف کنید، کافی است کامند زیر را با مجوز root اجرا کنید:

sudo /etc/wemin/unistall.sh

در این صورت تمام پیکربندی هایی که برای خود نرم افزار انجام داده اید حذف میشوند، اما پیکربندی هایی که روی سرورها اعمال کردید به همان صورت باقی میماند.

webmin6

لیست ماژول های webmin :

Webmin

Backup Configuration Files

Change Language and Theme

Usermin Configuration

Webmin Actions Log

Webmin Configuration

Webmin Servers Index

Webmin Users

System

Bootup and Shutdown

Change Passwords

Disk Quotas

Disk and Network Filesystems

Filesystem Backup

LDAP Client

LDAP Users and Groups

Log File Rotation

MIME Type Programs

MON Service Monitor?

PAM Authentication

Running Processes

Scheduled Cron Jobs

Scheduled Commands

Security Sentries

Software Packages

SysV Init Configuration

System Documentation?

System Logs

Users and Groups

Servers

Apache Webserver

BIND DNS Server

CVS Server

DHCP Server

Dovecot IMAP/POP3 Server?

Fetchmail Mail Retrieval

Frox FTP Proxy

Jabber IM Server

Majordomo List Manager

MySQL Database Server

OpenSLP Server?

Postfix Configuration

PostgreSQL Database Server

ProFTPD Server

Procmail Mail Filter

QMail Configuration

Read User Mail?

SSH Server

Samba Windows File Sharing

Sendmail Configuration

SpamAssassin Mail Filter

Squid Analysis Report Generator

Squid Proxy Server

Virtualmin Subversion Repositories

Virtualmin Virtual Servers?

Webalizer Logfile Analysis

WU-FTP Server?

Networking

ADSL Client?

Bandwidth Monitoring

IPsec VPN Configuration

Kerberos5

Linux Firewall

NFS Exports

NIS Client and Server?

Network Configuration

PPP Dialin Server

PPP Dialup Client?

PPTP VPN Client

PPTP VPN Server

SSL Tunnels

Shorewall Firewall

idmapd daemon?

Hardware

CD Burner?

GRUB Boot Loader

Linux Bootup Configuration

Linux RAID

Logical Volume Management

Partitions on Local Disks

Printer Administration

SMART Drive Status?

System Time

Voicemail Server

Cluster

Cluster Change Passwords

Cluster Copy Files?

Cluster Cron Jobs?

Cluster Shell Commands?

Cluster Software Packages

Cluster Usermin Servers?

Cluster Users and Groups

Cluster Webmin Servers

Configuration Engine?

Heartbeat Monitor?

Others

Command Shell

Custom Commands

File Manager

HTTP Tunnel

PHP Configuration

Perl Modules

Protected Web Directories?

SSH and Telnet Login

System and Server Status

Upload and Download?

Virtualmin Modules

Virtualmin Virtual Servers documentation

Virtualmin install script download

2 پاسخ to “مدیر سیستم WebMin system”

  1. سرور مجازی Says:

    Very good information. Lucky me I discovered your site by chance (stumbleupon).
    I have bookmarked it for later!

  2. real enlargement pills Says:

    real enlargement pills

    blog topic

بیان دیدگاه